De merkpersoonlijkheid

Organisaties en merken hebben kwaliteiten die overeenkomen met de karaktereigenschappen van mensen. Als je goed weet wie je bent, dan ben je herkenbaarder voor een ander. Hiervoor gebruiken wij Archetypen.

In de jaren ’20 van de vorige eeuw introduceerde Carl Jung de archetypen. Deze Zwitserse psychiater en psycholoog had talloze sprookjes, mythes, sages en andere volksvertellingen uitvoerig bestudeerd. Jung was tot de conclusie gekomen dat al deze verhalen terug te brengen zijn tot 12 basiskarakters. Deze zogenoemde archetypen zitten als een universele blauwdruk opgesloten in ons collectieve onderbewustzijn. Mensen uit alle culturen herkennen en begrijpen deze archetypen en worden daardoor op een dieper niveau aangesproken.

Ter voorbereiding op de sessie
  •  Bekijk de onderstaande info mbt de archetypen.
  •  Daaronder hebben we een opdracht geformuleerd, we willen je vragen deze uit te voeren. 

Outlaw
Jester
Lover
Caregiver
Everyman
Innocent
Ruler
Sage
Magician
Hero
Creator
Explorer
THE OUTLAW

Dit archetype gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels. Dit zijn rebelse merken. Ze breken met conventies en proberen de markt op zijn kop te zetten. De belofte is dat je je samen afzet tegen de nette burgers en de gevestigde bedrijven. Lees verder...

- Onconventioneel
- Rebels
- Vrij
- Eigenzinnig
THE JESTER

Gaat voor fun en plezier maken. Je leeft maar één keer. Ze zijn eerlijk en blijven ten alle tijden zichzelf, ook tijdens moeilijke situaties. De Jester heeft de veerkracht om bij elke tegenslag weer op te staan. Lees verder...
 
- Speels
- Zorgeloos
- Relativerend
- Ongedwongen
- Humor
THE LOVER

Dit archetype speelt graag het spel van de verleiding. Hij is emotioneel, energiek, lustvol en wil beminnen. Merken die het lover-archetype aanspreken, doen dat met fraaie vormgeving en passie. Lees verder...

- Gepassioneerd
- Verleidelijk
- Mooi
- Verfijnd
THE CAREGIVER

Bij dit archetype gaat het om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie. Deze merken weten waar het om gaat in het leven. De belofte is dat ze je ondersteunen bij je ontwikkeling. Ze zijn integraal onderdeel van het leven. Lees verder...
 
- Zorgzaam
- Harmonieus
- Genereus
- Verantwoordelijk
- Vriendelijk
THE EVERYMAN

Dit archetype is behulpzaam, nuchter en realistisch. Het is de goede buur die altijd bereid is te helpen. Deze merken gaan gelijkwaardig met hun afnemers om. Sympathieke en no-nonsense merken. Lees verder...

- Toegankelijk
- Betrouwbaar
- Vriendelijk
- Samen
THE INNOCENT

Dit archetype is als een kind met een onvoorwaardelijk vertrouwen. Lekker onbekommerd leven. Optimisme en loyaliteit zijn daarbij uitgangspunten. Deze merken bieden bescherming, saamhorigheid en vertrouwen. Lees verder...
 
- Optimistisch
- Oprecht
- Vertrouwelijk
- Respectvol
THE RULER

Dit archetype streeft naar structuur, veiligheid en orde. Het houdt van controle. Meestal zijn deze merken (mentaal) marktleider met een duidelijk visie. Lees verder...
 
- Verantwoordelijk
- Prestigieus
- Gestructureerd
- Exclusief
THE SAGE

Dit archetype wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden. Logica en een objectieve benadering passen daarbij. Het is op zoek naar kennis, wijsheid en innovatie. Lees verder...
 
- Intellectueel
- Objectief
- Deskundig
- Efficiënt
THE MAGICIAN

Dit archetype wil dromen laten uitkomen. Deze merken scheppen een illusie, een magische sfeer. Samen met het merk maak je het onmogelijke mee. Lees verder...
 
- Fantasievol
- Diplomatiek
- Betoverend
- Uniek
THE HERO

Dit archetype is doelgericht, heeft ambities en een sterke drang om de beste te zijn. Presteren en uitblinken. Daar gaat het om. De merken begrijpen wat de uitdagingen van hun klanten zijn. Lees verder...
 
- Succesvol
- Doelgericht
- Ambitieus
- Dynamisch
- Vitaal
THE CREATOR

Dit archetype is creatief, origineel, intuïtief en wil een ideaal creëren. Bij dit archetype draait alles om verbeelding. Het merk belooft een toekomst te realiseren. Lees verder...
 
- Creatief
- Inspirerend
- Visionair
- Ondernemend
- Innovatief
THE EXPLORER

Dit archetype is individueel, avontuurlijk en autonoom. Het is een verkenner, een onderzoeker die ervan overtuigd is dat het leven meer is dan hij tot nu toe heeft gezien. Merken met dit archetype spelen in op vrijheid, avontuur en het onbekende. Lees verder
 
- Verkennend
- Avontuurlijk
- Nieuwsgierig
- Grenzeloos
- Energiek

Opdracht

Kies de 2 archetypen die jij het meest vindt passen bij de organisatie.

  • Bekijk bovenstaande archetypen in detail door er op te klikken.
  • Noteer er 2 zodat we deze kunnen bespreken tijdens de sessie.

Het nut van Archetypen

Bedrijven die in hun communicatie kiezen voor een specifiek archetype, creëren zo een herkenbare cultuur en uitstraling voor medewerkers en (potentiële) klanten. Je organisatie voelt als het ware als een persoon die ze goed kennen en dat wekt vertrouwen en aantrekkingskracht.

Voor een optimaal effect, trek je dit karakter door in je volledige merk.
Denk hierbij onder andere aan de volgende elementen:
  • Je visuele identiteit (logo, huisstijl, beeldgebruik)
  • De toon van je communicatie
  • Het gedrag van je medewerkers
  • De keuze voor nieuwe diensten of producten